Tillgänglighet för Min Hälsa

Redogörelsen avser Min Hälsa version 2.14.0, offentliggjord den 17 april 2024.

Cambio Healthcare Systems AB står bakom den här mobila applikationen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Det här dokumentet beskriver hur Min Hälsa uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan rätta till dem.

Hur tillgänglig är den mobila applikationen?

Vi är medvetna om att delar av den mobila applikationen inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av den mobila applikationen?

Om du behöver innehåll från Min Hälsa som inte är tillgängligt för dig, kan du kontakta din region direkt. Behöver du kontakta regionen via Min Hälsa gör du det genom supportfunktionen som du kan hitta på profilsidan i appen.

Rapportera brister i den mobila applikationens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra den mobila applikationens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, rapportera bristen så att vi kan förbättra tillgängligheten.

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar ditt påpekande om bristande webbtillgänglighet eller din begäran om tillgängliggörande av innehåll kan du anmäla till Myndigheten för digital förvaltning.

Teknisk information om den mobila applikationens tillgänglighet

Den här mobila applikationen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan.

Innehåll som inte är tillgängligt

Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.

Tangentbordsinmatning Android

När användaren tabbar sig fram i navigeringslistan längs ner i appen syns inte fokus på den tabb som för tillfället är vald. Det är också svårt att i videomötet se vilket objekt som är i fokus. Vi arbetar på att hitta en lösning för dessa problem.

Det går att tabba sig igenom en lista i appen (till exempel om man har många möten inbokade), när man kommer till slutet så flyttas fokus upp till början igen och då följer inte appen med rent grafiskt. Likaså följer inte appen med grafiskt om listan sträcker sig längre än vad skärmen kan visa. Det går dock att scrolla i listan genom att använda sig av Ctrl + piltangent. Vi arbetar för att hitta en lösning för detta problem.

På profilsidan i appen finns det ett antal dolda objekt som användaren behöver tabba sig igenom för att komma till “logga ut” funktionen. Vi arbetar för att lösa detta så snart som möjligt.

Tangentbordsinmatning iOS

Tangentbordsanvändning av appen kommer idag att vara begränsad för iOS-användare. För att tangentbord ska kunna användas på iPhones och iPads måste inställningen “Tangentbordstjänster” (Full keyboard access) vara på i systeminställningarna, men tangetbordsnavigering i Min Hälsa fungerar bara när den inställningen är av.

Det här problemet sitter i det kodramverk (Flutter) som vi använder oss av för att göra appens gränssnitt. Vi hoppas att det kommer en lösning på ärendet så snart som möjligt så vi kan ge våra iOS-användare samma möjligheter som för android.

Text i navigeringsfältet förstoras inte

När textförstoring används så förstoras inte texten som hör till ikonerna i navigeringsfältet längs ner i appen. Skulle vi ändra på det riskerar texterna att krocka med varandra. Ikonerna förstoras däremot och texterna finns där endast som extra hjälp för att öka förståelsen för innehållet.

Hur vi testat den mobila applikationen

Vi har gjort en självskattning (intern testning) av Min Hälsa.

Senaste bedömningen gjordes genom självskattning den 16 april 2024.

Redogörelsen uppdaterades senast den 18 april 2024.